Jest to pomysł na lekcję z wykorzystaniem elementów sztuki oraz poezji (wzajemna interakcja), ponadto jest to dobre ćwiczenie maturalne (opis obrazków). Poziom pre-intermediate i intermediate.
Konspekt lekcji języka angielskiego poziom intermediate (zajęcia w pracowni internetowej)
Temat: Vincent Van Gogh unfulfilled genius
(Vincent Van Gogh niespełniony geniusz)
Potrzebne materiały: reprodukcje obrazów Van Gogha ( Starry Night, Self portraits, Night Cafe, Village Street, Sunflowers), wiersz Starry Night I (http:/kordelia.blox.pl), piosenka Dona Mcleana "Starry, starry night" (tekst +nagranie), ćwiczenie do tekstu gap-filling, biografia malarza (http://www.answers.com/topic/vincent-van-gogh lub http://www.kidzworld.com/site/p2194.htm, http://www.acquavellagalleries.com/main/artist_bio.cfm?artist_id=14 lub http://t3.preservice.org/T0401697/biography.html)
Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach.
środki dydaktyczne: komputery z dostępem do Internetu, program komputerowy Microsoft Power Point, rzutnik multimedialny (opcjonalnie), płyta cd z nagraniem piosenki,
Cele lekcji:
Wiadomości
poznanie biografii malarza
wprowadzenie słownictwa zwiazanego ze sztuką (kolory, formy wyrazu)
zinterpretowanie wiersza Starry night
napisnie wiersza odnoszacego się do obrazu "Cafe at night"
Umiejętności:
Uczeń potrafi odpowiedziec na pytania znajdujące się pod biografią malarza
Uczeń potrafi opisać obraz uwzględnijąc typ obrazu, przedstawioną sytuaję, postacie oraz kolory.
Uczeń potrafi wyrazic swoja opinię na temat wiersza Starry Night, biorąc pod uwagę jego odniesienie do obrazu Vincenta Van Gogha "Starry night",
Uczniowie w parach potrafią napisac wiersz na temat innego obrazu van Gogha (Night Cafe) używając 12 przymiotników, 8 rzeczowników oraz 6 czasowników w formie gerund (- ing)
Uczeń potrafi opisać nastrój i uczucia zawarte w piosence Dona Mcleana "Starry , starry night"
Uczeń potrafi opisac inne dzieła artysty.
Przebieg lekcji
Część wprowadzająca
1. Powitanie klasy
2. Prezentacja autoportretów malarza, dyskusja na temat Van Gogha (sprawdzenie jak wiele informacji o malarzu uczniowie już znają)
3. Uczniowie wchodzą na stronę internetową z awierajacą biografią malarza (http://www.kidzworld.com/site/p2194.htm) zapoznają się z tekstem
4. Nauczyciel zadaje pytania dotyczące różnych wydarzeń z zycia artysty
5. Nuczyciel prezentuje uczniom reprodukcję obrazu "Starry night" wraz z tekstem wiersza pod tym samym tytułem.
6. Uczniowie dokonują interpretacji wiersza i obrazu, porównują emocje i uczucia zawarte w wierszu oraz reprodukcji.
7. Nauczyciel zapoznaje uczniów z podstawowymi słówkami z dziedziny sztuki.
Utrwalenie nowego materiału
8. Nauczyciel podaje uczniom tekst piosenki "Starry, starry night", w którym należy wpisać brakujące słowa.
8. Po wysłuchaniu piosenki i uzupełnieniu tekstu uczniowie porównują piosenkę z obrazem, łączą słowa z elementami reprodukcji (starry night, violet haze, china blue), opisują uczuciaoraz przesłanie zawarte w piosence.
9. Nauczyciel prezentuje inny obraz artysty " Night Cafe". Uczniowie opisują co przedstawia obraz.
10. Uczniowie w parach układaja wiersz odnoszący się do obrazu (wykorzystują 12 przymiotników, 8 rzeczowników oraz 6 czasowników w formie gerund (- ing)
11. Uczniowie prezentują swoje wiersze.
12.Objaśnienie pracy domowej Uczniowie wybieraja sobie dowolny obraz autorstwa Van Gogha, w domu przygotowują się do jego opisu uwzględniając barwy, formę, treść i symbolikę obrazu. Ponadto przygotowują historyjkę, monolog którego odzwierciedleniem byłoby dane dzieło artysty (100-120 słów).
Opracowała: Aneta Salamonowicz
nauczycielka języka angielskiego
w Zespole Szkół Plastycznych
w Łodzi |